Deel 3, Maleisië en Bali - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Onno en Joany - WaarBenJij.nu Deel 3, Maleisië en Bali - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Onno en Joany - WaarBenJij.nu

Deel 3, Maleisië en Bali

Door: joaonno

Blijf op de hoogte en volg Onno en Joany

24 Februari 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve familie en vrienden. Australië hebben wij nu achter ons gelaten en gaan op weg naar Maleisië. Vanaf Sydney landen wij in Kuala lumpur om gelijk weer door te gaan naar Kota Bharu. Dit ligt meer in het Noordoosten van Maleisië. In de avond komen wij aan bij Pasir Belanda waar wij overnachten. Erg mooi met veel natuur eromheen en Nederlandse eigenaren runnen dit. In het plaatsje Kota Bharu is weinig te doen. De volgende dag zijn wij naar het strand gelopen, dit bleek stiekem nog 6 km te zijn. Even goed voor ons wat beweging en dat in de hitte. Er was geen strand, alleen maar rotsen. Evengoed heel mooi. De terugweg maar een local bus gepakt voor een paar centen. De volgende dag hebben wij een taxi genomen naar Kuala Besut om hier vandaan de boot naar de Perhantians islands te pakken. Dit ging niet zo gemakkelijk omdat het ten eerste moonsoon season is en ten tweede in de middag er geen boten gaan. Brother, een man die het allemaal een beetje regelde daar kon een boot voor ons charteren. Dit kostte wel 6x zoveel. Normaal kost het 50 ringitt en nu 300. Toch maar gedaan omdat Kuala besut ook niet veel aan is. Aangekomen op Perhantians islands bleken er twee resorts open te zijn. Wij verbleven in het Sha-R-La resort. Erg mooi en omdat het moonsoon season is was alles een stuk goedkoper. Brother vertelde ons dat ze geen alcohol verkochten op het eiland dus zelf meegenomen. Overdag is er geen elektriciteit, op de kaart is bijna alles op van het restaurant. Op het eiland leek het erop of ze alles uit hun handen hebben laten vallen en er vandoor zijn gegaan. Overal troep en divecenters, kleine hutjes enz waren niet afgesloten. Voordeel van de moonsoon weinig toeristen. Nadeel, geen tripjes en letterlijk niets te doen. Er bleek nog 1 klein winkeltje open te zijn. Daar hebben we een kaart spel gekocht en ons hier goed mee vermaakt. We waren van plan om hier 2 tot 3 dagen te blijven, dit zijn er uiteindelijk 5 geworden. Dit omdat er geen boten gingen door het slechte weer. We zaten met een stuk of 10 toeristen vast op het eiland, 2 Australiërs, 4 duitsers en 4 uit India. Hebben ons uiteindelijk goed vermaakt. Samen gegeten enz. Toch een avontuur zo en je zit allemaal in hetzelfde schuitje. Met de Australiërs hebben wij onze biertjes gedeeld waar ze erg dankbaar voor waren. Haha! Na 5 dagen weer terug naar het vaste land. De boot rit was verschrikkelijk. Veel wind, hoge golven. Voelde alsof je ruim een half uur in een achtbaan zat en we gingen zowat op onze zij. Pffffffff! Eindelijk veilig op de kade. Daar kwamen wij Brother weer tegen en heeft hij een klein busje geregeld naar de Cameron highlands. Deze rit hebben gedeeld met de Australiërs en duurde ongeveer 5 uur. Onze eerste stop in de Cameron highlands is Brinchang. Dit is een klein plaatsje. Cameron highlands ligt in het midden van Maleisië en is een super mooi berg gebied. In de avond stoomboot gegeten.
Stoomboot is een gerecht waarbij je vis, vlees, rijst en groenten krijgt die je zelf kookt in de "stoomboot". Super lekker! De volgende dag zijn wij met een taxi naar het volgende dorp gereden, Tanah Rat. Hier hebben wij een scooter gehuurd voor de hele dag voor 7 euro. Door de prachtige thee plantages gereden. Super mooie uitzichten! In de middag bij een thee huis uiteraard thee gedronken met het uitzicht op de thee plantages. In de avond bij een Indisch restaurant gegeten. Super lekker! Wij zijn nog een dag gebleven in Tanah Rat. Tijdens het rond lopen daar zie ik ineens een restaurant met oranje vlaggen en een bord met knvb erop. Hmmmm dit moet iets Nederlands zijn. En ja hoor wat bleek de eigenaar, van oorsprong uit Maleisië, heeft jaren in Assen gewoond en heeft daar een restaurant gehad. Op de kaart stond zelfs alles in het Nederlands en ja hoor...... frikadel speciaal! Haha! Natuurlijk geprobeerd..... Twee Nederlanders uit Heerhugowaard zaten er ook. Daar gezellig biertjes mee gedaan en gekaart. Zij bleken weer vrienden van een broertje van een vriendin van ons te zijn. Kleine wereld weer! De volgende dag zijn wij met de bus naar Kuala lumpur gegaan, duurde 4, 5 uur. Daarna met de trein naar de airport om daar tickets te boeken naar Bali. In de buurt een hotel overnachting gedaan om de volgende dag 6 uur in de ochtend weer naar de airport te gaan. We laten Maleisië achter ons met gemende gevoelens. Dit gedeelte van Maleisië heeft super mooie natuur, vriendelijke mensen en goed eten. Maar ook veel vervuiling, mensen die proberen geld aan je te verdienen en veel dierenleed. Ik heb zeker een paar keer tranen in mijn ogen gehad om de lieve katten en honden die aan hun lot worden overgelaten.

Indonesië! We komen op Bali aan en als ik dan de geuren weer ruik dan denk ik, Yes ben er weer. Een klasgenoot van onno van vroeger woont hier nu en heeft een homestay. Super mooi en in een rustige buurt, Canggu. In de avond aan het strand Bbq gegeten. We konden onze backpacks achter laten en hebben een scooter gehuurd om het niet toeristische gedeelte te ontdekken. We zijn van Canggu via Beraban, Tabanan, Soka naar Blimbing gereden. We gingen op zoek naar een slaap plek. Eerste was veels te duur maar wel super mooi. We vertelden dat het boven ons budget was en hij gaf ons een ander adres. Dit bleek onder een restaurant te zijn en ze hadden maar 1 kamer. En wauw dit uitzicht was op de prachtige rijstvelden! Dit kostte maar 12 euro en ja het was heel basic maar met zo'n uitzicht, wauw! Ook het eten was heerlijk daar. Dit heette Warung Tepi Sawah in Blimbing, tip! De volgende dag zijn wij naar Pemuteran gereden en overnacht bij Tri Jaya. Hier werden wij ontvangen met rijst thee. De eigenaar is een erg vriendelijke man die gelijk veel vertelde over de omgeving. Onderweg hier naar toe kwamen wij een ceremonie tegen. De mensen waren super vriendelijk en wij mochten komen kijken. Het bleek een ceremonie voor een 3 maanden oude baby te zijn. De hele familie komt dan bij elkaar en viert dit met muziek en eten. We mochten zelfs foto's maken. Super gaaf! De volgende ochtend kregen wij een balinees ontbijt, banaan in rijstleafs gebakken met palm olie. Hmmmm! Vandaag verder gereden via Serrit naar Lovina. Onderweg kregen wij een lekke band. Wat een geluk dat een paar meter verderop een fietsen/brommer maker zit. Een oud mannetje hielp ons en hij kon de band maken. Pffffffff! Duurde een uur ongeveer en we konden weer verder. Deze lieve oude man vroeg er maar 30 cent voor. Uiteindelijk hebben wij er 1, 50 voor gegeven. In Lovina hebben wij overnacht bij Astina hotel, dit was een huisje op een minuut lopen van het strand. Heel basic maar ook weer voor 12 euro. Je had dan wel een paar huisdieren, kakkerlakken maar ach ze bleven in de badkamer. Ik had wat handdoeken neergelegd waar ze uitkwamen en toen geen last meer van gehad. Haha! Je merkt wel dat je steeds makkelijker wordt qua dit allemaal. De volgende ochtend heerlijk een plons genomen in het zwembad, ontbijten en hop weer verder. Via Singaraja naar de Gitgit waterfalls gereden. Super mooi! Verder gereden naar Bedugal. Onderweg heel veel regen gehad en zaten heel lang achter een busje met zwarte uitlaatgassen. Pffffffff! Deze wegen zijn door de bergen heen dus inhalen gaat niet zo makkelijk en ze rijden als gekke daar. Zeiknat aangekomen in Bedugal. Overnachting in Warung Rekreasi Bedugal. Dit was voor 30 euro. Hier had je een huisje met twee verdiepingen. Beneden wc en badkamer en boven de slaapkamer en dakterras. Hier had je een super mooi uitzicht op de Danau Bratan. De volgende dag zijn wij doorgereden naar Ubud. Hier meer toeristen, trouwens ook in Lovina maar op de andere plekken totaal niet. De mensen zijn hier zelfs nog geïnteresseerd in je. Super gaaf! Tijdens de rit even gestopt om wat te drinken. Onno hoorde een klein katje miauwen en vroeg waar het vandaan kwam. De vrouw wees naar een scooter. Dit kleine katje zat vast in het motorblok. Onno eruit gehaald en gelijk kwam er iemand met een plastic tas. Ze wilden dat die kleine kat hier in ging. Onno geweigerd en wij hebben de kat meegenomen op de scooter. Onderweg wat melk gekocht. Wat een schatje maar wat moeten wij doen met deze kleine kat. Wat mensen gevraagd maar niemand wilde de kat. Hmmmm. Uiteindelijk kwamen wij bij een andere winkel en vertelde ons verhaal. Ze wilde heel graag de kat hebben voor hun zoon. Wat waren wij blij! We mochten een naam bedenken voor de kat. Onno gaf de naam Arie! Haha! Dus als er ooit iemand in de buurt is van Ubud geef dan een dikke knuffel aan Arie:-). In Ubud overnacht tegen over de mango tree. Super grote kamer en een mooi uitzicht. De volgende dag weer terug gereden naar Canggu. Totaal 6 dagen weggeweest op de scooter en dat kost 18 euro en benzine ongeveer 1 tot 2 euro per dag. Super leuke manier om het echte Bali te ontdekken zo. Bali wordt helaas steeds drukker en drukker. Ze hebben zelfs nu een stuk snelweg op de zee gebouwd, dit was er twee jaar geleden nog niet. Het zuiden Kuta enz is veels te toeristisch. Het midden, noorden, westen en oosten heeft nog veel plekken waar niet of bijna geen toeristen zijn. En de mensen zijn zo behulpzaam. Een heel andere, veel mooier Bali dan het zuiden. Vandaag vliegen wij naar Lombok. Hier zal ons volgende verhaal weer verder gaan! Veel liefs vanuit nu Yangon, Myanmar.

• 24 Februari 2014 - 08:27

Mark:

Hoi Joany en Onno,
    Ziet er allemaal goddelijk uit! Fijne reis nog!