Deel 5; Sabah Borneo Maleisië - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Onno en Joany - WaarBenJij.nu Deel 5; Sabah Borneo Maleisië - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Onno en Joany - WaarBenJij.nu

Deel 5; Sabah Borneo Maleisië

Door: joaonno

Blijf op de hoogte en volg Onno en Joany

22 Maart 2014 | Maleisië, Semporna

Lieve familie en vrienden! Vandaag komen wij in Kota Kinabalu aan. We overnachten in Asia Adventure Lodge wat een hostel is met gedeelde badkamer en keuken voor 25 euro per nacht. Borneo is wat duurder qua accommodatie. De volgende dag hebben wij een boot gepakt voor 5 euro naar Island Mamutik. Klein eiland waar zoals we merkten veel toeristen voor een dagje heen gaan. Niet zo heel boeiend maar wel super mooi! In de avond heerlijk op de markt gegeten tussen de locals. De volgende dag ging de wekker alweer om 6.00 uur. Met een minivan werden wij naar Ranau gebracht. We dachten dat de homestay in de buurt was aangezien wij een bord langs de weg hadden gezien maar dit bleek heel ver te zijn achter af. Omdat wij aan verschillende mensen hadden gevraagd waar de homestay was had een van hun de eigenaar gebeld en was hij zonder dat wij het wisten ons tegemoet gereden. Wat waren wij blij dat hij ons ophaalde en wat een service! Slagon homestay is super mooi en erg vriendelijke eigenaren.
In Ranau hebben wij een dag doorgebracht in het Kinabalu Nationaal Park. Hier heb je de Mountain Kinabalu, dit is de hoogste berg in Sabah Borneo. We hebben een hike eromheen gedaan. Mooi gebied en mooi uitzicht op de berg. De volgende dag zijn wij naar de Poring Hot Springs geweest. Wat wij daarna Boring Hot Springs noemde :-). De baden waren niet heel boeiend en ook een beetje vies. Wat wel leuk was wat je daar ook hebt is de Canop Walkway. Dit is een touwbrug op 41 meter met een fantastisch uitzicht op de rainforest. De volgende dag met een bus naar Sandakan, dit duurde 6 uur. Helaas is in Borneo heel veel rainforest weg gehaald en zie je tijdens deze reis alleen maar palmbomen. In Borneo is palmolie 1 van de grootste inkomsten bron. In Sandakan verbleven wij voor twee nachten in Seeview Backpackers. Bij aankomst kregen wij een drankje en gebakken bananen, Hmmmm! In dit hostel werkte vrijwillig een Nederlandse man en zijn vriendin uit Slowakije. Ze waren bezig om nieuwe toeristische pakketten aan te bieden en zij vroegen ons om samen met de eigenaresse die dag mee te gaan en onze mening hierover te geven. Uiteraard gedaan en wat een super dag hebben wij gehad! We gingen eerst naar een eilandje om te kijken hoe het strand was. Helaas heel veel vervuiling. Er wonen veel mensen in water dorpen en zij gooien echt alles de zee in. Zonde! Toen verder gevaren naar Monkey Island, helaas geen apen. Daarna probeerde we apen te spotten in het mangrove bos. Wat een magische plek was dat. Super mooi! Onze boot driver woont daar midden in het mangrove bos in een water dorp. Totaal 5 huisjes op palen in het water. Wij werden daar uitgenodigd om thee te komen drinken en hij bereidde verse krab voor ons. Wat een gastvrijheid en wat een ervaring om zo'n huisje van binnen te kunnen zien! Zijn gezin was net zo nieuwsgierig naar ons als wij naar hun. Na deze geweldige ervaring gingen wij verder. Het werd donkerder en we gingen op zoek naar fire flies. Wauw! Heel veel gezien. Wat een top dag was dit!
De volgende dag gingen wij met een minivan naar Sepilok Orang Utan Rehabilitatie Centre. Hier worden jonge orang oetans die gevangen waren of wees zijn getraind om te overleven in het oerwoud. Het ligt in een groot stuk oerwoud. Elke dag worden zij twee keer per dag gevoed met fruit en groente. Op deze momenten kunnen de toeristen op een houten plateau staan om op deze manier de oerang oetans van heel dichtbij te zien. Wauw wat een beesten. Er zaten ook hele grote tussen. Op de terugweg liepen ineens twee grote naast ons op de houten loopbrug. Wat gaaf was is de iets kleinere voorop liep en als het dan "veilig" was hij de grotere dan liet passeren. Ze waren echt op een meter a twee meter afstand van ons. Kan gevaarlijk zijn dus we moesten hun eerst laten gaan. De volgende dag zijn wij met de bus naar Lahad Datu gegaan. Hier wilden wij graag naar het Tabin Wildlife Resort. Borneo is sowieso lastig qua als je wilt reizen naar toeristische plaatsen vanuit een dorp waar je zit terwijl het toch echt in de buurt ligt. Hier was dat ook het geval. Je moet dan een privé chauffeur regelen. Dit rond de 200 euro zijn en wil je daar overnachten dan rond de 500 euro. Hmmmm wat een geld, niet gedaan helaas. We hebben maar besloten om de volgende dag naar Semporna te reizen. Deze busreis duurde ook weer 6 uur. Eenmaal aangekomen gingen wij nadat we hadden ingecheck op zoek naar een duikschool op Mabul Island. Semporna is een vervuild dorp waar je eigenlijk alleen een tussen stop maakt voor 1 van de eilanden. Wij hebben gekozen voor Mabul Island en de duikschool is Big John geworden. We hebben veel goede verhalen gehoord onderweg en ook op TripAdvisor staan goede recensies. Het is niet veel goedkoop, voor 4 dagen/ 3 overnachtingen inclusief 6 duiken kost het 646 euro. Maar je krijgt wel weer 3 maaltijden per dag, koffie/thee/water en van de zes duiken zijn er drie op Sipidan! De volgende dag om 8.00 uur de boot, duurde een uurtje. En wauw dat wij eraan kwamen..... het meest heldere water, alles op palen in het water, vriendelijke mensen. We slapen dus ook op het water! Echt te gek! De eerste dag gelijk twee duiken gedaan. Super mooi en veel gezien zoals een Giant Grouper, deze was ruim twee meter. Enige nadeel van Big John, geen bier en wifi :-). Dus dan maar even het kleine eiland verkennen. Je loopt dit eiland in 25 minuten rond, overal huisjes op palen met heel veel kinderen en ook weer veel vervuiling. Bier en wifi gevonden trouwens, Hihi! De volgende dag gingen wij naar Sipidan om te duiken. Hier duiken is drie keer duurder dan op Mabul. Dit komt omdat het een beschermd natuurgebied is en hier per dag 120 duikers mogen zijn. In Semporna of op Mabul moet je van te voren een licentie krijgen. Als je aan komt moet je je eerst registreren. Dit eiland wordt beschermd door militairen. Is dan ook erg bijzonder om op zo'n mooi eiland te zijn, waar geen vervuiling is, het water super helder is, als je alleen al een stukje in water staat je tien turtlles om je heen hebt, je zelfs met snorkelen al reef sharks ziet. Het is ook niet voor niets de nummer 1 of 2 van de wereld om te duiken! Wauwie! Met duiken zie je zoveel, ook tussen hele grote scholen gezwommen. Echt te gek! Om deze mooie dag goed af te sluiten zijn we naar Scuba Junkies gegaan. Een andere duikschool met een bar. Hier was live muziek, super goed. Onno heeft zelfs een liedje gerapt. Hoe cool! De volgende dag was onno jarig! Heerlijk weer een duik gemaakt. Als verassing onder water had de dive master eerst iedereen op het zand laten zitten en toen kwam het bordje met gefeliciteerd onno. Hoe leuk! Na die duik gingen wij een biertje doen en kwamen een leuk stel tegen en gingen een potje kaarten. Toen we terug kwamen bij Big John ging het licht uit, gitaar werd gepakt en iedereen begon te zingen. En er kwam zelfs een taart. Heel gaaf!
Voor zijn verjaardag heb ik onno een Advance duikcursus gegeven. Hier kan je 5 duiken kiezen om verder te gaan als duiker. Hij heeft gekozen voor Deep dive, drift dive, night dive, buoyancy dive en underwater navigatie. Hier was hij de komende dagen zoet mee. Met de night dive ben ik mee gegaan. Super gaaf! Deze was rondom het resort dus maar een paar meter onder water. Heel veel moray eels jagend, sea snakes en lion fish gezien. Onno is geslaagd hiervoor! Hij kan nu ipv 18 meter tot 30 meter duiken. In de avond zijn we met instructor Mark uitgenodigd bij locals thuis. Super gezellig, veel gezongen met de gitaar. En het gaafste was nog wel dat ze een Mabul song hebben. Te leuk! De volgende dag gingen wij helaas weer. De locals en het personeel zwaaide ons uit met de Mabul song. Ik krijg nu weer kippenvel als ik dit zo schrijf. Wat een gastvrijheid en wat een fantastische mensen! Wij zijn trouwens ipv van 4 dagen uiteindelijk 6 dagen gebleven. Een aanrader voor iedereen die van duiken en snorkelen houdt! Stukje paradijs op aarde!!!

We hebben ons op Tawau airport laten afzetten en hebben daar een vlucht gepakt naar Kuala lumpur. In Kuala lumpur hebben wij onze visum geregeld voor Myanmar. Voor een visum heb je een retour vlucht nodig. Die geboekt en hier gaat ons avontuur in Myanmar beginnen.

Veel liefs!